Robotprogrammering

Lav en selvkørende industrirobot, der ved hjælp af sensorer kan samle et objekt op og læsse det af igen.

Inden forløbet skal der påregnes 1 lektion til at undersøge virksomheden og forberede eleverne på forløbet. Efter forløbet er der mulighed for at lave en efterbehandling på klassen af 1-2 lektioners varighed.

Forløbet består af 2 dage af ca. 3-4 timers varighed. Først et besøg hos Industrimuseet og i Inseros Makerspace på Industrimuseet, dernæst et besøg på en af områdets spændende industrivirksomheder. Der er 2 indgangsvinkler til forløbet inden virksomhedsbesøget: ”3D tegning og laserskæring” og ”Programmering af Robotter”.

Robotprogrammering

AktivitetFagligt indholdVarighed og organisering
Ankomst og omvisning på IndustrimuseetIndustriens historieca. 45 minutter / Plenum
Introduktion til– Programmeringens grundprincipper.
– Programmering af Fable
ca. 15 minutter / Plenum
Design-proces.
 
Udfordringen:  Lav en selvkørende industrirobot, der ved hjælp af sensorer kan samle et objekt op og læsse det af igen.
Læs mere on designprocessen her:
Didaktikken bag engineering (engineerthefuture.dk)

Forstå udfordringen: Video fra Vola med deres selvkørende robotter.
Undersøgelse:
Fable undersøges, der laves indledende programmering med spinmodul og arm.
Forbedre: Der idé-genereres i gruppen omkring hvordan der programmeres optimalt.
Konstruer: Der programmeres og afprøves på banen
120 minutter / Små grupper: 2-3 personer.
Undersøgelse af uddannelserOpgave omkring Industriens uddannelser.
Der skal bruges mobil og skriveredskaber til dette
Små grupper: 2-3 personer.
Præsentation af produkt30 minutter / Plenum

Virksomhedsbesøg

AktivitetFagligt indholdVarighed
Velkomst og information om virksomhedenPræsentation af virksomheden. Hvis muligt vil der være lærlinge fra de forskellige afdelinger, der fortæller om deres uddannelsesvalg25 minutter / Plenum
Rundvisning og aktiviteterRundvisning på virksomheden suppleret med små opgaver2 timer inklusiv en lille pause / Typisk i 2 eller flere hold
Spørgerunde, afslutning og evalueringEleverne afslutter dagen med refleksion over besøget25 minutter / Plenum