Lav en selvkørende industrirobot, der ved hjælp af sensorer kan samle et objekt op og læsse det af igen.
Sådan lyder den udfordring eleverne skal løse i forløbet med robotprogrammering.
Inden forløbet skal der påregnes 1 lektion til at undersøge virksomheden og forberede eleverne på forløbet. Efter forløbet er der mulighed for at lave en efterbehandling på klassen af 1-2 lektioners varighed.
Selve forløbet består af 2 dage af ca. 3-4 timers varighed. Første dag indeholder en omvisning på Industrimuseet, hvor vi får et tilbageblik på, hvad industri har været. Herefter arbejder eleverne i makerspace med at løse en udfordring ved hjælp af at programmere Fable robotter. Dag 2 er et besøg på en af områdets spændende industrivirksomheder, hvor vi får en rundvisning suppleret af små opgaver.
Robotprogrammering
Aktivitet | Fagligt indhold | Varighed og organisering |
Ankomst og omvisning på Industrimuseet | Industriens historie | ca. 45 minutter / Plenum |
Introduktion til | – Programmeringens grundprincipper. – Programmering af Fable | ca. 15 minutter / Plenum |
Design-proces. Udfordringen: Lav en selvkørende industrirobot, der ved hjælp af sensorer kan samle et objekt op og læsse det af igen. | Læs mere on designprocessen her: Didaktikken bag engineering (engineerthefuture.dk) Forstå udfordringen: Video fra en relevant virksomhed vises. Undersøgelse: Fable undersøges, der laves indledende programmering med spinmodul og arm. Forbedre: Der idé-genereres i gruppen omkring hvordan der programmeres optimalt. Konstruer: Der programmeres og afprøves på banen | 120 minutter / Små grupper: 2-3 personer. |
Undersøgelse af uddannelser | Opgave omkring Industriens uddannelser. Der skal bruges mobil og skriveredskaber til dette | Små grupper: 2-3 personer. |
Præsentation af produkt | 30 minutter / Plenum |
Virksomhedsbesøg
Aktivitet | Fagligt indhold | Varighed |
Velkomst og information om virksomheden | Præsentation af virksomheden. Hvis muligt vil der være lærlinge fra de forskellige afdelinger, der fortæller om deres uddannelsesvalg | 25 minutter / Plenum |
Rundvisning og aktiviteter | Rundvisning på virksomheden suppleret med små opgaver | 2 timer inklusiv en lille pause / Typisk i 2 eller flere hold |
Spørgerunde, afslutning og evaluering | Eleverne afslutter dagen med refleksion over besøget | 25 minutter / Plenum |