3D tegning og laserskæring

Design og producer en mobilholder som er unik til dine kunder. Mobilholderen skal være smukt æstetisk udført, så man har lyst til at have den stående og jeres logo skal indgå diskret. For at holde omkostningerne til samling nede skal den bestå af mindst muligt dele

Inden forløbet skal der påregnes 1 lektion til at undersøge virksomheden og forberede eleverne på forløbet. Efter forløbet er der mulighed for at lave en efterbehandling på klassen af 1-2 lektioners varighed.

Forløbet består af 2 dage af ca. 3-4 timers varighed. Først et besøg hos Industrimuseet og i Inseros Makerspace på Industrimuseet, dernæst et besøg på en af områdets spændende industrivirksomheder. Der er 2 indgangsvinkler til forløbet inden virksomhedsbesøget: ”3D tegning og laserskæring” og ”Programmering af Robotter”.

3D tegning og laserskæring

AktiviteterFagligt indholdVarighed og organisering
Ankomst og omvisning på IndustrimuseetIndustriens historieca. 45. minutter / plenum
Introduktion til 3D tegning og laserskærer3D tegning i cad-tegneprogramca. 15 minutter / plenum
Engineering – Design proces.
 
Udfordringen:
Du skal designe og producere en mobilholder som er unik til dine kunder. Mobilholderen skal være smukt æstetisk udført, så man har lyst til at have den stående og jeres logo skal indgå diskret.
For at holde omkostningerne til samling nede skal den bestå af mindst muligt dele
Læs mere on designprocessen her:
Didaktikken bag engineering (engineerthefuture.dk)

Forstå udfordringen: Hvad er en mobilholder?
Forbedre: Der idé-genereres i gruppen omkring hvor objektet kan forbedres og gøres bedre til masseproduktion.
Konstruer: Der tegnes i 3d tegneprogram.
ca. 120 minuter / små grupper af 2/3 personer
Undersøgelse af uddannelserOpgave omkring Industriens uddannelser.
Der skal bruges mobil og skriveredskaber til dette.
Efterhånden som deres fil er færdig til lasercutter
Præsentation af produkt30 minutter / plenum

Virksomhedsbesøg

AktivitetFagligt indholdVarighed
Velkomst og information om virksomhedenPræsentation af virksomheden. Hvis muligt vil der være lærlinge fra de forskellige afdelinger, der fortæller om deres uddannelsesvalg25 minutter /
Plenum
Rundvisning og aktiviteterRundvisning på virksomheden suppleret med små opgaver2 timer inklusiv en lille pause / Typisk i 2 eller flere hold
Spørgerunde, afslutning og evalueringEleverne afslutter dagen med refleksion over besøget25 minutter /
Plenum