Design og producer en mobilholder som er unik til dine kunder. Mobilholderen skal være smukt æstetisk udført, så man har lyst til at have den stående og jeres logo skal indgå diskret. For at holde omkostningerne til samling nede skal den bestå af mindst muligt dele
Sådan lyder den udfordring eleverne skal løse i forløbet med laserskæring.
Inden forløbet skal der påregnes 1 lektion til at undersøge virksomheden og forberede eleverne på forløbet. Efter forløbet er der mulighed for at lave en efterbehandling på klassen af 1-2 lektioners varighed.
Selve forløbet består af 2 dage af ca. 3-4 timers varighed. Første dag indeholder en omvisning på Industrimuseet, hvor vi får et tilbageblik på, hvad industri har været. Herefter arbejder eleverne i makerspace med at løse en udfordring, hvor de tegner og laserskærer. Dag 2 er et besøg på en af områdets spændende industrivirksomheder, hvor vi får en rundvisning suppleret af små opgaver.
3D tegning og laserskæring
Aktiviteter | Fagligt indhold | Varighed og organisering |
Ankomst og omvisning på Industrimuseet | Industriens historie | ca. 45. minutter / plenum |
Introduktion til 3D tegning og laserskærer | 3D tegning i cad-tegneprogram | ca. 15 minutter / plenum |
Engineering – Design proces. Udfordringen: Du skal designe og producere en mobilholder som er unik til dine kunder. Mobilholderen skal være smukt æstetisk udført, så man har lyst til at have den stående og jeres logo skal indgå diskret. For at holde omkostningerne til samling nede skal den bestå af mindst muligt dele | Læs mere on designprocessen her: Didaktikken bag engineering (engineerthefuture.dk) Forstå udfordringen: Hvad er en mobilholder? Forbedre: Der idégenereres i gruppen omkring hvordan objektet kan forbedres og gøres bedre til masseproduktion. Konstruer: Der tegnes i 3d tegneprogram. | ca. 120 minuter / små grupper af 2/3 personer |
Undersøgelse af uddannelser | Opgave omkring Industriens uddannelser. Der skal bruges mobil og skriveredskaber til dette. | Efterhånden som deres fil er færdig til lasercutter |
Præsentation af produkt | 30 minutter / plenum |
Virksomhedsbesøg
Aktivitet | Fagligt indhold | Varighed |
Velkomst og information om virksomheden | Præsentation af virksomheden. Hvis muligt vil der være lærlinge fra de forskellige afdelinger, der fortæller om deres uddannelsesvalg | 25 minutter / Plenum |
Rundvisning og aktiviteter | Rundvisning på virksomheden suppleret med små opgaver | 2 timer inklusiv en lille pause / Typisk i 2 eller flere hold |
Spørgerunde, afslutning og evaluering | Eleverne afslutter dagen med refleksion over besøget | 25 minutter / Plenum |